لطفا نظر خود را در رابطه با وبسایت وارد کنید! (اختیاری)

فهرست مطالب

  • انتقام از خود  در ترید یعنی چه؟
  • دردسرهای خود انتقامی؛ وقتی تاجرها کور می‌شوند!
  • چطور از چرخه خود انتقام رها شویم؟
  • انتقام از خود؛ جذاب اما پر خطر

معامله انتقامی در ترید و بازارهای مالی یعنی چه؟

در دنیای پرشتاب معاملات، احساسات می توانند بالا و پایین بشوند. سرخوشی یک معامله موفق را می توان به سرعت تحت الشعاع ناامیدی از ضرر معامله دیگر قرار داد. در این لحظات ناامیدی است که اغلب پدیده خطرناک «خود انتقامی» ظاهر می شود.

تا به حال شده در یک بازی کامیپوتری ببازید و بعد برای تبدیل آن باخت به پیروزی ده‌ها بار دیگر بازی را تکرار کنید تا دست آخر پیروز شوید؟ احتمالا پاسخ شما مثبت است.

اگر یک معامله بد در بازار ارزهای دیجیتال، فارکس یا بورس داشته باشید و بعد بخواهید آن معامله بد را با یک معامله احساسی جبران کنید دچار خود انتقامی شده‌اید. در این شرایط شما خیال می‌کنید انتقام ضرر خود را از بازار می‌گیرید، اما واقعیت این است که شما با عدم مدیریت احساسات در حال ضربه خود هستید.

انتقام از خود  در ترید یعنی چه؟

معامله انتقام جویانه که به آن “معامله انتقامی” نیز می گویند، رفتاری است که در آن معامله گران با انجام معاملات آنی و پر ریسک به دنبال جبران ضررهای خود هستند. معامله گران به دلیل احساساتی مانند عصبانیت، ناامیدی و تمایل به “همسو شدن” با بازار، اغلب استراتژی‌های اندیشیده شده و شیوه‌های مدیریت ریسک خود را به نفع تصمیمات بی پروا کنار می گذارند.

این رفتار می تواند تبدیل به یک چرخه تداومی شود که منجر به زیان بیشتر و تشدید ناامیدی معامله گر شود و در صورت عدم خروج از آن باعث ضرری جبران ناپذیر شود.

دردسرهای خود انتقامی؛ وقتی تاجرها کور می‌شوند!

تصمیمات مبتنی بر احساسات: تجارت تحت تأثیر قضاوت ابرهای احساسات همیشه مضر است. معامله گران به جای تصمیم گیری منطقی بر اساس تجزیه و تحلیل، تسلیم اقدامات احساسی می شوند که می تواند منجر به زیان بیشتر شود.

ریسک افزایش یافته: معامله گران به دنبال بهبود سریع، ممکن است ریسک خود را افزایش دهند، تصمیمات بزرگتر بگیرند یا در معاملات با اهرم بالا شرکت کنند. این رویکرد احتمال ضرر و زیان بیشتر را به شکل مطلق افزایش می دهد.

بی اعتنایی به استراتژی: تجارت مؤثر به یک استراتژی کاملاً تعریف شده و مدیریت ریسک دقیق متکی است. معاملات انتقامی اغلب این اصول را لگد مال می‌کنند و منجر به فاجعه می‌شوند.

چرخه ضررها: معامله انتقام جویانه می تواند به یک چرخه معیوب منجر شود. ضررهای ناشی از معاملات احساسی باعث ناامیدی و خشم بیشتر می شود و معامله گران را وادار می کند تا اقدامات بی پروا بیشتری را برای جبران ضرر خود انجام دهند.

مانع یادگیری: تجارت انتقام‌محور روند یادگیری را مختل می‌کند. معامله گران بیشتر بر کسب سود فوری متمرکز هستند تا تجزیه و تحلیل اشتباهات خود و شناسایی راه‌های سود دهی معقول و ممکن.

چطور از چرخه خود انتقام رها شویم؟

کامپیوتر را خاموش کنید: اگر یک معامله بد داشتید، ترید بدی کردید یا به هر شکلی پول خود را از دست دادید و توان کنترل احساسات خود را ندارید پیش از هر کاری کامپیوتر خود را خاموش کنید تا دسترسی شما به بازار قطع شود و کار ضرر رسانی انجام ندهید.

با مشاور یا مربی خود تماس بگیرید: ما در صرافی تتر بارها به شما توصیه کردیم که حتما یک مشاور یا مربی برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید. حالا با او تماس بگیرید تا با کمک تجربه او کمی آرامش بگیرید.

موفقیت‌های خود را مرور کنید: شما همیشه در بازار بازنده نبودید. سودهای خود یا سرمایه‌گذاری‌های موفقی که داشتید را مرور کنید. این کار حال شما را خوب می‌کند.

توسعه یک طرح معاملاتی یا به روز رسانی طرح معاملاتی قبلی: یک طرح معاملاتی با ساختار مناسب به عنوان قطب نما عمل می کند و معامله گران را از طریق عدم قطعیت‌های بازار راهنمایی می کند. استراتژی‌های ورود و خروج، تحمل ریسک و اندازه موقعیت را از قبل برای مقابله با تصمیمات احساسی تعریف کنید. بعد از یک ضرر بزرگ می‌توانید طرح خود را بازنگری کنید.

مدیریت احساسات: توجه داشته باشید که احساسات بخشی طبیعی از تجارت هستند اما نباید تصمیمات شما تحت تاثیر احسس شما باشند، شما عقل و مغز هم دارید که باید کنترل جیب شما را در دست بگیرند. تکنیک‌های تمرکز حواس را تمرین کنید، استراحت کنید و برای مدیریت موثر پاسخ‌های عاطفی، یادداشت برداری را در نظر بگیرید.

به استراتژی پایبند باشید: صرف نظر از نوسانات یا شکست‌های بازار، به استراتژی معاملاتی خود پایبند باشید. ثبات و انضباط نکته کلیدی برای اجتناب از دام‌های معامله انتقامی است.

مدیریت ریسک: از شیوه‌های مدیریت ریسک موثر، مانند تنظیم دستورات توقف ضرر و تنوع بخشیدن به سبد خود، برای کاهش تاثیر زیان استفاده کنید.

انتقام از خود؛ جذاب اما پر خطر

جذابیت تجارت انتقامی می تواند فریبنده باشد، اما مسیری پر از خطر است. تصمیمات احساسی به ندرت نتایج مثبتی در دنیای پرنوسان تجارت به همراه دارد. پس تلاش کنید پیش از غرق شدن در باتلاق انتقام از خود و افتادن به ورطه خودکشی تجاری کنترل اوضاع را دست بگیرید و به زمین بازی برگردید.

مطالب مشابه

سوالات متدوال

نظرات

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *